ଜାଣନ୍ତୁ ରେଲଗାଡିରେ ବ୍ରେକ କିପରି ଲାଗିଥାଏ ଓ ଏହା କିପରି ଅଟକି ଥାଏ ?ଜାଣିଲେ ଆପଣ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ହେବେ ନିଶ୍ଚୟ..

ସାଙ୍ଗମାନେ ଆପଣମାନେ ସମସ୍ତେ ରେଲଗାଡିରେ ନିଶ୍ଚିନ୍ତ ଭାବରେ ଯାତ୍ରା କରିଥିବେ।ସେ ସମୟରେ ଆପଣ ମାନଙ୍କ ମନରେ ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରକାରର ପ୍ରଶ୍ନ ଆପଣଙ୍କ ମନରେ ଉଙ୍କି ମାରି ଥାଏ ଯେମିତିକି ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ କିପରି କାମ କରେ ଓ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ପରେ ଚାଳକ ଚାହିଁଲେ ରେଳଗାଡି ନଅଟକେଇ ଆଗକୁ ବଢି ପାରିବକି ?ଆଉ ଆଲାରାମ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ବତୀର ଅର୍ଥ କଣ ହୋଇଥାଏ ?ରେଲଗାଡି ସହିତ ଜଡିତ ଏମିତି କଥା ଯାହାକୁ ଜାଣି ଆପଣ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ଚକିତ ହୋଇଯିବେ।
ସାଙ୍ଗମାନେ ରେଳଗାଡି ଚଲେଇବା ବହୁତ ବଡ଼ କାମ ହୋଇଥାଏ କାରଣ ଏଥିରେ ବହୁତ ଅଧିକ ଲୋକ ବସିଥାନ୍ତି ସେଥିପାଇଁ ଯଦି କିଛିବି ଭୁଲ ହେଉଛି ବହୁତ ଲୋକଙ୍କ ଜୀବନ ସଙ୍କଟରେ ପଡି ପାରେ।ଆମକୁ ଗାଡ଼ିରେ ବ୍ରେକ ଲଗେଇ ଅଟକେଇବାକୁ ପଡେ କିନ୍ତୁ ରେଳଗାଡ଼ିରେ ବ୍ରେକ ଲାଗିକି ଥାଏ।ଆଉ ଯେତେବେଳେ ରେଲଗାଡି ଚାଲେ ଯେତେବେକେ ସେ ଚାଳକ ବ୍ରେକ ହଟେଇ ଥାଏ ତାପରେ ରେଳଗାଡି ଚାଲିଥାଏ।କୌଣସି କାରଣରୁ ଚାଳକ ବ୍ରେକ ନକାଢ଼ିଲେ ରେଳଗାଡି ଚାଲିବ ନାହିଁ।
ରେଳଗାଡିର ଚକା ପାଖରେ ଦୁଇଟି ବ୍ରେକ ଲାଗିକି ଥାଏ।ସେ ବ୍ରେକରେ ଚାପ ଦେଇ ବ୍ରେକ ହଟାଯାଇଥାଏ ଯାହା ସମ୍ଭବ ହୋଇଥାଏ ଦୁଇଟି ପାଇପ ଦ୍ୱାରା ଯାହା ରେଳ ଡ଼ବାର ପଛ ପଟରେ ଲାଗିଥାଏ।।ଏଥିରେ ଆଗରୁ ଚାପ ଥାଏ ଯାହା ୫ କେଜି/ସେମି ସ୍କୋୟର ହୋଇଥାଏ।ସେ ଚଲେଇଲା ବେଳେ ପ୍ରେସର କାଢି ଦେଇଥାଏ ଓ ଅଟକାଇଲା ବେଳେ ପ୍ରେସର ଦିଏ ଯେଉଁଥିପାଇଁ ରେଳଗାଡି ରହିଲା ବେଳେ ଗୋଟେ ଶବ୍ଦ ହୋଇଥାଏ।ଆଗରୁ ବ୍ରେକ ଲୁହାର ହେଉଥିଲା ଯାହାଫଳରେ ଏଥିରୁ ନିଆଁ ବାହାରିଥାଏ କିନ୍ତୁ ଏବେ ଆଉ ସେମିତି କିଛି ହେଉ ନାହିଁ।
ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ଦ୍ୱାରା ଚାପ ବାହାରି ଯାଇଥାଏ ଓ ବ୍ରେକରୁ ଗନ୍ଧ ଆସିଥାଏ।ଆସନ୍ତୁ ଜାଣିବା ଏ ଚାପ ଆସେ କେଉଁଠୁ ?ଏହାକୁ ଦେବା ପାଇଁ ଦୁଇ ଦୁଇଟି ଚାପ ପାଇପ ଲାଗିଥାଏ।ଆପଣ ଏ ପାଇପ କୌଣସି ରେଳଗାଡିର ଦୁଇଟି ବଗି ପଛପଟେ ଲାଗିଥିବାର ଆପଣ ଦେଖି ପାରିବେ।ଏ ଚାପ ସହଚାଳକ ଭର୍ତ୍ତୀ କରିଥାଏ।ଯେତେବେଳେ ଆମକୁ ତତ୍କାଳୀନ ରେଲଗାଡିକୁ ଅଟକାଇବାର ଅଛି ଆମେ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ କରିଥାଉ।ଯାହାଦ୍ୱାରା ଆମେ ଶୁଣିଥାଉ ସେଥିରୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଚାପ ବାହାରି ଯାଏ।
ଆମେ ଯଦି ଗୋଟେ ଡ଼ବାରୁ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ କରିଥାଉ ତାହେଲେ ସବୁ ଡ଼ବା ଆପେ ଆପେ ଅଟକି ଯାଇଥାଏ।ଆପଣ ସବୁ ଡ଼ବାର କବାଟ ପାଖରେ ଗୋଟେ ବତୀ ଦେଖିଥିବେ ଏହାକୁ ଆଲାରାମ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ବତୀ କୁହାଯାଏ।ଏହା ଦ୍ୱାରା ଜଣା ପଡେ କେଉଁ ଡ଼ବାରୁ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ କରାଯାଇଛି ବୋଲି।ଆଉ ଯେତେବେଳେ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ହୋଇଥାଏ ସହ ଚାଳକ ଛୋଟ ଛୋଟ ହରନ ବଜେଇ ଟିଟି,ଗାର୍ଡ ଓ ଜିଆରଫିର ପୋଲିସକୁ କହି ଦେଇଥାଏ କି ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ହୋଇଛି।
ଯାହାଦ୍ୱାରା କିଏ କୌଣସି କାରଣରୁ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ କରିଥାଏତ ତାକୁ ପୋଲିସ ଧରି ନେଇଯାଏ।ଆପଣ ପଚାରିବେ ସହଚାଳକ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ ପରେ ଗାଡି ନରଖି ଯାଇ ପାରିବକି କହିବାକୁ ଗଲେ ହଁ ଯାଇପାରିବ କାରଣ ସେଠାରେ ଦୁଇଟି ପାଇପ ଥାଏ ଯାହା ଭିତରୁ ପ୍ରଥମ ପାଇପ ଆମ ହାତରେ ଥିଲେବି ମୁଖ୍ୟ ପାଇପ ସହଚାଳକ ହାତରେ ଥାଏ।ତେଣୁ ସେ ଏହାକୁ ଅଣଦେଖା କରି ଯାଇପାରିବ।
ଚାଳକ ପାଖରେ ପଶିଲା ବେଳକୁ ଗୋଟେ ତାଲା ପଦ୍ଧତି ଅଛି ଯାହାକୁ ତାକୁ ବନ୍ଦ କରି ଦେଉଛନ୍ତି ତାହେଲେ ଡ଼ବା ଭିତରୁ ଯିଏ ଯେତେ ଚେନ ପୁଲିଙ୍ଗ କଲେ ମଧ୍ୟ କୌଣସି ପ୍ରଭାବ ପଡିନଥାଏ ଓ ରେଳଗାଡି ସେହି ଭଳି ଚାଲୁଥାଏ।୧୬ ଏପ୍ରିଲ ୧୮୫୩ ରେ ଭାରତରେ ଇଂରେଜ ମାନେ ରେଳଗାଡି ଚଲେଇବା ଯୋଜନା ଆରମ୍ଭ କଲେ।ଯେତେବେଳେ ଏ ରେଳ ଗାଡି ଚଲା ଗଲା ସେତେବେଳେ ସମୟ ୩.୩୫ ମିନିଟ ହୋଇଥିଲା।